Avfallshenting og trygge nærmiljøer
Vi skal hente avfallet til alle som bor og har hytte i Drammensregionen. Dette skal gjøres på en trygg måte – både for dere som bor i området, og for renovatørene som tømmer beholderne.
I en nylig vedtatt langtidsplan har vi økt fokus på helse, miljø og sikkerhet. Innbyggerne skal føle seg trygge i sitt eget nærområde, og renovasjonsbilen skal ikke utgjøre trussel mot fotgjengernes sikkerhet. Dette er spesielt viktig der barn ferdes på samme område som renovasjonsbilen.
RfD er nå i gang med et systematisk arbeid for å bedre sikkerheten ved avfallshenting.
Minst mulig risiko
Når det bygges nye boligområder, finnes det helt konkrete regler for hvordan veier og plassering av avfallsbeholdere skal være for at tømmingen skal gjøres med minst mulig risiko for ulykker og skader. Slik er det dessverre ikke i boligområder som ble utviklet og bygget i en annen tid.
Da var det ikke de samme kriteriene til trafikksikkerhet. I disse boligområdene står avfallsbeholdere ofte plassert langs smale eller bratte veier som ikke er beregnet for dagens renovasjonskjøretøy. Noen steder er det ikke plass til at renovasjonsbilen kan snu, og når sjåførene må rygge på uoversiktlige veier skaper det en risiko for folk i nærmiljøet.
Spesielle utfordringer om vinteren
Smale og bratte veier blir enda mer krevende om vinteren. De siste vintrene har vi hatt flere avvik enn noen gang, og det kom mange meldinger om manglende eller forsinket avfallshenting. Vær- og føreforhold var nok mer krevende enn normalt, men avvikene har også avdekket at mange avfallsbeholdere står plassert på steder som ikke er i tråd med retningslinjene. Da skaper tømmingen farlige situasjoner.
Noen ganger er forholdene så vanskelige at sjåføren må velge mellom å ikke tømme, eller å ta en unødvendig risiko. Dette er et valg sjåførene skal slippe å ta, og innbyggerne skal slippe å forholde seg til store lastebiler i ukontrollerte situasjoner. Det er derfor krav til at avfallsbeholdere plasseres langs en vei som er kjørbar hele året.
Dette kan vi gjøre
I områder der vi må gjøre tiltak for å ivareta sikkerheten, kan det enten gjøres endringer på selve veien eller i plasseringen av beholderne.
I noen tilfeller kan det være aktuelt å gjøre veien bredere, bygge gangfelt eller snuplass. Dette må gjøres i dialog med veimyndigheter og grunneiere. Der det ikke er mulig å gjøre noe med veien, må beholderne flyttes til et sted i nærheten hvor renovasjonsbilen kommer trygt til.
Mange steder har to eller flere naboer gått sammen om felles beholder, og noen steder er det etablerert fellesløsninger for et helt område. Slike samarbeid fungerer som regel godt.
For de som bor i enebolig er det ikke så vanlig med felles avfallsløsninger, men i områder med vanskelig fremkommelighet er det også noen som velger dette. I tillegg til økt trafikksikkerhet oppnår man også lavere renovasjonsgebyr når flere går sammen om felles avfallsløsning.
Dialog med dem det gjelder
Når vi må gjøre sikkerhetstiltak i et område, inviterer vi til dialog for at vi sammen skal kunne finne de beste alternativene.
RfD samarbeider tett med veimyndigheter og offentlige etater, men innbyggerne er de som kjenner nærmiljøet best, og har ofte verdifulle innspill og forslag.
Nedenfor følger svar på noen av de vanligste spørsmålene vi får om sikker avfallshenting:
Hvordan velger dere hvilke områder som skal endres, og når?
RfDs arbeid er basert på meldinger vi mottar fra innbyggere, renovatører eller andre trafikanter. Når RfD mottar meldinger om avvik eller farlige situasjoner gjøres en faglig vurdering av veien og om beholderplasseringen er i tråd med kravene i forskriften.
Dette arbeidet er svært omfattende, og det er dessverre ikke mulig å gjøre tiltak alle steder samtidig. Tiltak må derfor prioriteres der risikoen for ulykke vurderes å være størst. RfD er i gang med arbeider i flere konkrete områder i Drammen, Lier, Øvre Eiker, Modum og Sigdal.
Har det vært alvorlige ulykker ved avfallshenting?
I 2020 ble en kvinne på Nøtterøy drept av renovasjonsbil under rygging. Sjåføren ble i ettertid tiltalt for uaktsomt drap, og ledelsen fikk sterk kritikk for manglende sikkerhetsrutiner. Dette er en hendelse som hele renovasjonsbransjen tar svært alvorlig, og i ettertid har mange kommuner gjennomført tiltak for å sikre at avfallshentingen foregår på en trygg måte. Heldigvis har vi ikke hatt så alvorlige ulykker i Drammensregionen i vår tid, men hvis tiltak skal ha effekt må de iverksettes før ulykken skjer.
Veiene har verken blitt smalere eller brattere siden huset ble bygget. Hvorfor kommer disse tiltakene nå, når alt har fungert fint hittil?
Det er lett å glemme hvor mange menneskeliv som har gått tapt i trafikken i tidligere tider. På 1970-tallet døde i gjennomsnitt ett barn per uke i veitrafikken i Norge. I dag er vi på god vei mot en nullvisjon. Ulykkestallene i Norge er redusert med over 90 prosent de siste 50 årene, og mye av dette kan tilskrives trafikksikkerhetstiltak.
Er sjåførene gode nok og utstyret bra nok?
RfD har dyktige sjåfører, og de har tilgang til ryggekamera, kjetting og annet nødvendig utstyr. Likevel er det en kjensgjerning at rygging med renovasjonsbiler på smale og uoversiktlige veier alltid vil medføre en risiko.